4.SpE.0440.
Inleiding do26 sept. 2019. 25ste weekdhj.
Beeld O.L.Vrouw van Fatima is in de Vredeskapel.
Het is nog steeds Vredesweek. Eigenlijk was die al vorige week want 21 september is de dag waarop de verenigde naties bij elkaar komen en die dag is traditiegetrouw de Wereldvredesdag en in de week waarin 21 sept.valt dan de vredesweek.
We treffen het wel
dit jaar. Het beeld van O.L.Vrouw van Fatima hebben we in ons midden. Het verhaal van de drie meisjes die zeiden Maria gezien en gehoord
te hebben heeft alles te maken met de grote eerste
wereldbrand die toen brandde en nog steeds niet geblust is. Er kwam een grote tweede wereldbrand (met atoombommen) en nog steeds is het oorlogsgevaar niet geweken. We dreigen bovendien zelfs een nieuw soort wereldbrand aan te woekeren door onverantwoordelijk om te gaan met de schepping, ons klimaat.
We worden ons steeds meer bewust dat paus Franciscus gelijk had toen hij schreef in Laudato Si dat de roep om vrede
en gerechtigheid en de roep om behoud van de schepping alles met elkaar te maken hebben. “Vrede verbindt over de grenzen”
is daarom een uitstekend thema.
Ter inleiding ook nog iets over wat de Bijbellezingen ons vandaag aanreiken. In de eerste lezing horen we dat de joden rond het jaar 500 vóór de geboorte van Jezus dankzij de grote koning Darius van Perzië na hun ballingschap mogen terugkeren.
Weer terug in Jeruzalem en omstreken begonnen ze als
gekken huizen te bouwen. De profeet Haggai zei verwijtend tot de gouverneur, de landvoogd, en tot de hogepriester: jullie denken allereerst aan jezelf. . Waarom beginnen jullie niet eerst met het huis van God, de tempel. Twee keer horen we de profeet zeggen: “Ge moet nadenken over de weg waarop gij u bevindt". Leef en ga met God. Laten
we die woorden goed tot ons door laten dringen. Nadenken over de weg waarop we ons bevinden en hoe we die bewandelen..
Lezing 1: Haggai 1, 1 – 8
Een preek suddert altijd lang in mijn hoofd
voordat er wat op papier komt. Bij mij speelde de voorbije dagen de vraag hoe leg ik lijnen tussen Maria en de Vredesweek. Die vond ik in de woorden van
koning Herodes uit het evangelie dat we zojuist hoorden. Hij wist niet wat hij van Jezus moest denken. Is Johannes die hij had laten onthoofden
weer levend of Elia, of een van de andere profeten. De vraag “Wie is Jezus toch” hield hem bezig.
Ik moest toen denken aan een vraag uit de catechismus die gebruikt werd toen ik op de lagere school zat: vijfde klas in 1948. Op bevel van kardinaal de Jong was die voorgeschreven voor alle katholieke scholen van ons aartsbisdom. Vraag 8 luidde: Kunnen wij God zien? Antwoord: Wij kunnen God niet zien, want Hij heeft geen lichaam. Wij kinderen maakten ervan: wij
kunnen God niet zien want Hij heeft geen licht aan. Daarom heb ik hem
onthouden! De auteurs van de catechismus wilden met die woorden,
“want Hij heeft geen lichaam”
laten zien dat er geen fysieke band is tussen God en mens en dat wij ook niet met ons verstand bij Hem kunnen komen.
Joden en zeker de christenen zeggen Er was een vertaling en/of vertaler nodig. In menselijke beelden moet je kunnen zien wie
God is en wat Hij van ons wil. Voor ons christenen was is dat Jezus, de gezalfde, de Christus.
In Hem, in Jezus, heeft God een lichaam gekregen en werd God Licht der wereld. En er is nog iets wat gezegd moet worden.
Jezus is opgevoed door Maria en door Jozef. Hij heeft door hen en door
zijn joodse familie en buren al het goede en kwade van de geschiedenis
van Israël leren kennen. Hij ging trouw naar de synagoge. Lucas
vermeldt dat elders nadrukkelijk met de woorden “naar zijn gewoonte”. Duidelijk is dat Hij werd wie Hij was door zijn ouders, door zijn omgeving, door zijn joodse volk.
Zijn Blijde Boodschap was: Hij is vrede komen brengen.
Dat kun je zeggen. De concrete
invulling van die vrede kreeg Hij van zijn ouders, van Maria en Jozef die Hem opgevoed hebben en anderen om hem heen. Daar gaat het om.
Het is daarom nog niet zo gek dat we vanavond een afbeelding van Maria van Fatima in ons midden hebben. Zij is geen vrede komen brengen, dat is Christus. Wat Maria ons leert is niets anders dan wat zij Jezus geleerd heeft: Vrede. Vrede die geen grenzen trekt Vrede van Christus. Pax Christi! Die vrede van Christus is niet verpakt in mooi pakpapier, maar zit in iedere mens. Als we daar om bidden dan vragen we Christus om doorgevers van die vrede
te mogen zijn. Het is te hopen dat anderen daardoor zoals Herodes zullen gaan zeggen: wie zijn dat toch, die christenen?
Voorbede (Uit het materiaal van Pax Nederland)
Slotwoord. Morgen horen we hoe God tot drie maal toe zegt: blijf werken aan de plannen voor de bouw: Als de tempel weer herbouwd wordt dan kan God er weer wonen. Mensen moeten ruimte voor God maken!!!
“Houdt goede moed …... Dit – de tempel – is de plaats waar ik vrede zal geven”.Haggaï 2, 3 - 5