DE KATHOLIEKE KERK OP WEG NAAR VERNIEUWD SYNODAAL PROCES naar !!! Vernieuwd synodaal proces !!! in 2013
Het Vaticaan heeft vrijdag 21 mei de route bekendgemaakt naar de volgende algemene bisschoppensynode. Deze staat gepland in oktober 2023 en heeft als thema “Voor een synodale Kerk: communio, participatie, missie”. De weg ernaartoe wordt geschetst in drie fases.
Fase 1 - Bisdommen
De eerste fase speelt zich af in de bisdommen, de particuliere Kerken (oktober 2021 tot april 2022). Het Vaticaan komt hiervoor later dit jaar met meer informatie. Die zal bestaan uit een voorbereidingsdocument en een vragenlijst voor alle bisdommen en hun geledingen. De bisdommen worden gevraagd om een pre-synodale bijeenkomst te houden en deze fase van luisteren af te ronden middels een verslag. De vragenlijst die naar de bisdommen gaat zal overigens ook worden verstuurd aan onder meer de Romeinse curie, de oversten van religieuze ordes en internationale lekenbewegingen.
Fase 2 - Continenten
De tweede fase (september 2022 tot maart 2023) bestaat uit overleg van de Kerk in de vijf continenten. Bij deze pre-synodale bijeenkomst per werelddeel wordt besproken wat uit de bisdommen is ontvangen in de context van elk continent.
Fase 3 - Instrumentum Laboris
De resultaten van deze twee eerste fases worden verwerkt in het zogeheten “instrumentum laboris” (werkinstrument) voor de derde fase. Dat is de fase van de uiteindelijke bisschoppensynode zoals die in oktober 2023 in Rome plaatsvindt.
Startschot
In het weekend van 9 en 10 oktober 2021 geeft paus Franciscus het startschot voor de eerste diocesane fase. Dat zal zijn met een openingssessie, gebed en een Eucharistieviering. De diocesane bisschoppen worden verzocht om ditzelfde te doen op zondag 17 oktober 2021.
KINDEREN VAN ABRAHAM: CHRISTENEN
04.SpE.0400.IN GEBED DE WERELD ROND
in opbouw
Sint Augustinus over het ONZE VADER
Vanaf Advent 2016: één Onze Vader in Nederland en Vlaanderen
De nederlands sprekende katholieke christenen gebruiken niet dezelfde vertaling van het Onze Vader. De ene wordt gebruikt in Nederland, de andere in België. Vanaf de advent van 2016, dus vanaf 27 november, zal een nieuwe vertaling gebruikt worden die voor de katholieke christenen dezelfde is. Dat betekent dat een royale meerderheid van de Nederlands sprekende christenen eenzelfde vertaling gebruikt. Oud-katholieke en protestantse christenen gebruiken ook een eigen vertaling. Een oecumenische vertaling die door alle Nederlands sprekende en biddende christenen gebruikt wordt blijft jammer genoeg nog een vrome wens. Er is gelukkig wel weer een stap voorwaarts gezet.
3. In gebed de wereld rond.
Samenwerking van pauselijk secretariaat voor de eenheid en de Wereldraad van kerken. Actuele informatie vindt u op de website www.spinario.nl en op vele andere sites o.a.
Nederlandse vertaling van de intenties vindt u HIER. Correcties en aanvvullingen graag naar de auteur.
Wat zou het mooi zijn als in iedere kerk in de zondagse voorbede een voor die week bestemde bede wordt gezegd. “All over the world!. Dat was ën is de bedoeling toen de Wereldraad van kerken én het Pauselijk secretariaat voor de eenheid van de christenen in 1978 dit initiatief ondersteunden. Zij zien het als een voortzetting van de Bidweek om eenheid door heel het jaar.
Wie meer wil weten over dit zinvolle gebed kan o.a. meer info vinden in twee oude uitgaven:
a. With all God’s people, The new Ecumenical Prayer Cycle (uitgave Wereldraad v kerken, Genève) b. Voor het hele volk van God, Een jaarcyclus gebeden van en voor de oecumene (uitgave Gooi en Sticht, Kok, Kampen)
4. Bidden om Gods Zegen
over het Heilig Jaar van Barmhartigheid
5. Wereldjongerendagen 2019. p.m.
Info http://jongkatholiek.nl/wjd2016/
6. 500 Jaar Reformatie: BIDDEN EN HERDENKEN
Van Conflict naar Gemeenschap * Herdenken van Reformatie 1517 door Katholiek en Protestant
Over Spiritualiteit gesproken! Een nieuwe Geest in de oecumene
In 2017 zullen protestanten en katholieken samen terugblikken op het begin van de Reformatie in 1517. Deze herdenking zal anders zijn dan alle voorgaande eeuwfeesten (!) omdat de verhoudingen tussen de kerken dankzij de oecumenische dialogen van de afgelopen 50 jaar wezenlijk veranderd zijn. Gedeeld wordt ook het besef dat de kerken in de 21e eeuw voor dezelfde, grote uitdagingen staan.Ten behoeve van een oecumenische herdenking van het begin van de Reformatie publiceerde de Luthers/Rooms-Katholieke Commissie voor Eenheid in 2013 het document From Conflict to Communion. De tekst is inmiddels in 11 talen vertaald. De Nederlandse vertaling kwam tot stand op initiatief van de gezamenlijke werkgroep van de Rooms-Katholieke Kerk en de Protestantse Kerk in Nederland die werkt aan de voorbereiding van de oecumenische herdenking van de Reformatie in Nederland. De Katholieke Vereniging voor Oecumene verzorgde de uitgave. Behalve digitaal is het boekje ook in druk beschikbaar. het is voor € 7,50 (ex. porto) te bestellen via secretariaat@oecumene.nl
Eucharistie en Avondmaal. Samen op Weg!!!
7. "Avondmaal en Eucharistie raken het hart van onze spiritualiteit.
We geven in het sacrament niet alleen structuur aan het geloof. We ontvangengen Christus zelf, de bron van ons heil". Ter bezinning heeft de Raad van kerken in de serie OECUMENE een brochure uitgegeven getiteld Beleving Eucharistie en Avondmaal. Het laat ook zien dat in de beleving verschillende accenten gelegd worden. Belangrijk is dat voor ieder dit sacrament als de kern van ons christelijk geloven beleefd wordt. Te bestellen via rvk@raadvankerken.nl
Godsdiensten willen altijd vrede.
8. Bidden met de moslims.
Iedere dag worden christenen in het kerkelijk avondgebed (vespers) en morgengebed (lauden) herinnerd aan hun band met Abraham, de vader van de gelovenden. In de lofzang van Maria (Lc 2,55) en in de profetie van Zacharia (Lc2,68). Ook in het huidige eerste Eucharistisch Gebed , dat stamt uit het aloude Romeins missaal, wordt Abraham genoemd. De priester bidt: "(het offer) van Abraham die onze vader is". De grote pater jezuiet Van Kilsdonk noemt dat Romeins missaal "een der grootste kunstwerken van de Europese beschaving". Eeuwenlang gaf het richting aan geloof en gebed.
Het Concilie zegt in de Dogmatische Consitututie over de Kerk (nr 16): Gods heilsbesluit "omvat ook degenen die de Schepper erkennen en onder hen op de eerste (!) plaats de Islamieten, die verklaren aan het geloof van Abraham vast te houden en samen met ons de ene, barmhartige God aanbidden, die op de jongste dag de mensen zal oordelen".
Het is jammer dat ongewild en onbedoeld Abraham wat op de achtergrond geraakt is in de beleving van veel christenen. Dat gaat ten koste van de verbondenheid van joden, christenen en moslims en hun besef dat zij allen zich tot dezelfde God richten.
Het is jammer dat wij christenen niet zoals de joden en de moslims vastgehouden hebben aan de naam "Allah" (=Elohim), maar die vertaald hebben in "Deus"of "God". Datzelfde is gebeurd met het woord "salaam"(=shalom) aan de ene kant en "pax" of "vrede" aan de andere kant.
Dat is allemaal niet zo wezenlijk en belangrijk voor het gelovig in de wereld staan. God is elke morgen nieuw en elke morgen anders. Wel kunnen het obstakels zijn op de weg naar eenheid en vrede. Als mensen verschillende talen spreken en elkaar niet kennen dan ..... dreigt onbegrip en oorlog. Dat wilde de bisschop van Rome - paus Frans - zeggen op weg naar de Wereldjongerendagen in Polen. Hij zei: "Laten we niet bang zijn om de waarheid te vertellen. De wereld is in oorlog, omdat zij de vrede heeft verloren. Maar het is geen oorlog van religies. Het is een oorlog van belangen, geld en middelen. GODSDIENSTEN WILLEN ALTIJD VREDE". Zij willen geen oorlog. Het zijn anderen die dat willen!
Allah is de meest Barmhartige
Allah is de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle. Degene Die voor Zijn dienaren meer barmhartig is dan een moeder voor haar kind. Er is geen enkele gunst die niet door de Barmhartigheid van Allah is gegeven. En geen kwaad wordt verdreven, of het is door de Barmhartigheid van Allah. Hij heeft Zichzelf de Barmhartigheid voorgeschreven, en Hij is de Meest Barmhartige der barmhartigen. Zijn Barmhartigheid heeft Zijn Woede overwonnen (overlevering).
Allah is de Vergevingsgezinde
Allah is de Vergevingsgezinde. Degene Die zonden vergeeft, hoe groot deze ook zijn. Degene Die de gebreken verbergt, hoe veel dit er ook zijn. Hij – Verheven is Hij – zegt: